Wednesday, December 22, 2010

salam untuk jodoh ku

Assalamualaikum.....salam penuh kasih sayang


hari ini terasa ingin berkongsi soal jodoh dengan anda semua....kalau ada yang rasa terlalu muda nak berbicara soal jodoh..salah tu..jadi...mari kita mulakan

Lahir sebagai anak bongsu dalam keluarga..memberi kelebihan yang amat banyak...pada usia 18 tahun saya melihat diri saya seorang yang matang apabila berbicara soal jodoh.Emak selalu memberi nasihat berkaitan ini...sungguh kata emak...kita harus berusaha untuk berdoa mendapat jodoh yang terbaik sejak dari usia remaja lagi...bukan apabila sudah berusia 26 tahun baru mula bersungguh untuk meminta...bukan kata kita terlalu sibuk mencari jodoh tapi kita berusaha supaya di pertemukan pedamping hidup,penyejuk hati,penenang jiwa yang paling cocok buat kita.

Pernah juga keluar dari bibir ni...


''mak,kalau orang kawin...mak nak calon suami orang macammana??hehe''

Emak berkata sambil tersenyum..mak kalau boleh nak yang terbaik la untuk anak bongsu mak...


Sebelum tu mak dah senaraikan siap-siap syarat-syaratnya

1.kalau boleh nak hafiz....erm yang ni susah la..tapi mak kata paling kurang dapat tarannum and da start hafal quran

2.nak yang solat berjemaah 5 kali sehari(insya allah

3.nak yang boleh jadi imam and boleh bertutur dalam arabic

5.yang penting kena hormat dengan orang tua...

6.Orang kelantan(yang ni syarat boleh runding)


Pernah juga emak bercerita tentang bagaimana semasa remaja emak selalu berdoa agar di pertemukan dengan calon suami yang soleh...alhamdulillah doa mak termakbul..dan sekarang ini..saya akan buat seperti apa yang mak suruh..insya allah..dan syarat2 yang mak bagi insya allah anak anda sudah penuhi

Ini ada sedikit peringatan utuk musilim dan muslimat

MUSLIMIN:cari lah calon isteri yang menutup aurat dengan sempurna,baik akhlaknya....bukan di lihat pada rupa paras


mungkin ada yang kata...aku tak baik...takkan dapat yang macam tu..sebeb itulah mulai sekarang..bersikhkan diri....kuatkan iman..jangan dimlayan gadis sebarangan..ingat!!!!!!!!!!!!apa yang anda buat anak anda kan ikut dua kali ganda..nauzubillah min zalilk...mungkin ada yang kata aku nak cari yang biasa-biasa je pas tu nak didik...bagus kalau begitu..tapi jangan sampai anda pun turut 'murtad'....

MUSLIMAT:Mulai sekarang bersihkan rahim anda dengan solat tahjjud,mengaji dan sebainya sehingga rahim anda suci untuk didiami seorang mujahid islam..insya allah..janga di layan lelaki yang seberangan..terus berdoa untuk jodoh terbaik.....sayangilah bakal zuriat yang akan di lahirkan dari rahim anda...INSYA ALLAH..


INGAT...jangan di lihat pada rupa yang menggoda tapi rasailah getaran imannya..sebelum itu ni ada doa di permudah kan jodoh yang soleh
Berikut ini amalan-amalan atau doa agar dimudahkan jodoh dan rezeki oleh Allah SWT. Kutipan berikut ini penulis ambil dari website Habib Munzir Al Musawwa.
saya Ijazahkan pada beliau doa : “Rabbiy Inniy limaa anzalta ilayya min khairin faqir” (Wahai Tuhan, sungguh aku sangat faqir atas pemberian anugerah Mu), doa ini adalah doa Nabi Musa as, kemudian Nabi Musa as didatangi calon istrinya dan sekaligus mendapat pekerjaan. doa ini tercantum pada QS Al Qashash 24).Sumber.

akhir kata saya berdoa semua rakan-rakan mendapat jodoh yang terbaik dan juga yang soleh demi generasi yang muttaqin...wallahua'lam 



sorry if i love you

No comments: